Заслужујемо
бољи и бесплатан јавни превоз!
У
суботу 2.марта Удружење љубитеља железнице
обележава Светски дан бесплатног јавног
превоза дељењем летака (у Београду и
Нишу, још немамо одговор из Ниша) и
разговором са суграђанима. За бесплатан
јавни превоз залаже се 38 удружења из 22
државе света.
Циљеви
бесплатног транспорта су смањење
зависности од нафте, побољшање животне
средине у градовима, превоз доступан
свима, и уопште чистији и функционалнији
градови. У енергетским стратегијама и
дебатама о климатским променама питање
саобраћаја се врло често запоставља, и
то не само у Србији - нарочито питање
аутомобилског саобраћаја, као
најодговорнијег за загађење и ефекат
стаклене баште, који за друштво чини и
велики економски терет.
Колико
нас стварно кошта аутомобилски саобраћај?
Аутомобили
заузимају 86% саобраћајних површина
Београда, а превезу свега 20% путника.
Највећи део улагања у инфраструктуру,
а самим тим и изузетно велики део новца
пореских обвезника се троши на аутомобилски
транспорт. Највећи део саобраћајних
незгода направи аутомобилски саобраћај,
остави највише погинулих, повређених,
највише материјалне штете, загађења, а
све то плаћају грађани кроз буџет за
лечење астматичара, повређених у
незгодама, за стрес и лечење обољења
насталих због стреса… У највећем делу
Београда, немогуће је проширивати
капацитете за аутомобиле без рушења
кућа, што би било прескупо и често
неприхватљиво. Већ сада су због аутомобила
грађанима одузете зелене површине, деци
и младима ускраћени простори за игру и
спорт, и, уопште, сви грађани испаштају
због планирања града оријентисаног пре
свега на аутомобиле.
Да
ли је наплата превоза заиста важна?
Вишедеценијска
пракса у Београду је да се 60% -
70% трошкова јавног превоза финасира из
буџета града, и прерасподела буџета у
корист бесплатног јавног превоза и није
тако велика. У свету је мали број примера
великих градова који наплатом карата
успевају да покрију више од половине
трошкова јавног превоза; уосталом,
мноштво аутомобила и стајање градског
превоза у аутомобилским застојима у
великој мери повећавају трошкове и
смањују ефикасност градског превоза.
Уз занемаривање, није ни чудо да је
градски превоз скуп, спор, неугрејан,
прљав, и распада се. Бесплатан јавни
превоз је применило 49 градова у 17 држава
света. Већина њих су средње величине,
али има и мегалополиса, попут кинеског
Чонкинга, где бесплатан превоз већ даје
одличне резултате. Из праксе свих тих
градова знамо да се тамо у јавном превозу
повећао број корисника, он је постао
ефикаснији, број аутомобила се значајно
смањио, а самим тим и трошење буџета на
проширивање улица је постало непотребно.
Будућност
превоза
За
квалитетан јавни превоз, у градовима
величине Ниша, Новог Сада, Београда и
Крагујевца неопходно је унапређивање
и развој шинских система, трамваја и
приградских железница, а у случају
Београда и метроа. Наравно, то треба да
прати и унапређење простора за кретање
пешака и бициклиста, како би за највећи
део грађана одрицање од кретања
аутомобилом био избор, а не присила.
Под
овим се не подразумева потпуно укидање
аутомобила, већ свођење превоза аутомобила
на неопходан минимум, у случајевима
када је аутомобил и даље незаменљив.
Удружење
љубитеља железнице
Контакт
за изјаве и појашњења
Карло
Полак
саобраћајни
инжењер
Телефон познат
вебмастеру
Нема коментара:
Постави коментар
Bez psovanja, vređanja i prostakluka u svakom obliku.